HomeNieuws Inspectation op weg naar de grootste data verzamelaar van het spoor in Nederland

Inspectation op weg naar de grootste data verzamelaar van het spoor in Nederland

Actueel

VolkerRail heeft het grootschalig project (Landelijke) Monitoring Rijweg Koker (MRK) gewonnen. Het project, dat afkomstig is van ProRail, betreft het bepalen van het doorrij profiel van het spoor. Aanleiding was dat ProRail het proces rondom buitenprofielvervoer makkelijker wil maken. Voor het project MRK mag Inspectation gedurende vijf jaar lang het spoor in beeld brengen om te kijken welke treinen wel of niet door het profiel heen passen. Inspectation, bedrijfsonderdeel van VolkerRail, beschikt al over data van een groot gedeelte van de Nederlandse sporen. Vergelijkbaar met Google Street View, maar dan voor het spoor in Nederland. Voor dit project wordt zo’n 8000km aan spoor gemeten.

Inspectation is gevraagd om alles dat zich langs het spoor bevindt overzichtelijk, nauwkeurig en actueel in kaart te brengen voor efficiënter vervoer. Voor ProRail is het namelijk van belang dat er bekend wordt hoe ver de sporen van elkaar afliggen en dat het profiel van het spoor wordt gemeten. Inspectation voorziet hierin door het inwinnen van het spoor via de RIEGL 3D-scanner. De 3D-scanner wordt bevestigd op de Sherloc, de meettrein van Inspectation, en rijdt dagelijks over de Nederlandse sporen. De ingewonnen data wordt op kantoor verwerkt tot bruikbare puntenwolken. Vervolgens gaan de gegevens naar de afdeling projecten binnen VolkerRail, waar data wordt vertaalt tot informatie voor ProRail.

De RIEGL 3D-scanner kan op alle voertuigen bevestigd worden, maar wordt voor het project MRK alleen op de Sherloc gereden. De Sherloc is namelijk goedgekeurd door ProRail zelf. Om zoveel mogelijk data te verzamelen worden er tegelijkertijd 360° foto’s gemaakt van het spoor en de omgeving.

Het buitenprofielvervoer bestaat uit een profiel van vrije ruimte en daaromheen zit een rood meetgebied. Een soort grijs gebied waar zowel treinen mogen rijden als objecten mogen staan. Dit kunnen objecten zijn zoals perrons, perronborden, seinen e.d. In het meetgebied worden objecten gemeten vanaf de spoorstaaf, op 15mm nauwkeurig in beeld in gebracht. Daarnaast voldoet niet ieder vervoer aan de standaard rijwegmaten. Niet elke trein kan of mag dan op dat spoor rijden. Er moet vooraf gekeken worden naar of er geen objecten staan bij het spoor. Hier worden speciale aanvragen voor gedaan, denk bijvoorbeeld aan legervoertuigen. In de video wordt duidelijk gemaakt wat er allemaal komt kijken bij buitenprofielvervoer.

+