HomeNieuws Twee systemen, één app

Twee systemen, één app

Actueel

Op 3 april is officieel de ombouw van de Hoekse Lijn, het traject tussen Schiedam en Hoek van Holland, gestart. De spoorlijn gaat weg en er komt een metrolijn voor terug. Inspectation heeft een tool ontwikkeld dat wordt gebruikt om het uitgevoerde werk digitaal te inspecteren, namelijk: D.A.T. by FlexInspect. D.A.T. staat voor ‘Digitaal Aantoonbaarheid en Traceerbaarheid’ van processtappen.

Het lassen van het spoor gebeurt nog steeds met de hand, wat maakt dat het ambachtelijk werk is. Het werk dient achteraf gecontroleerd te worden via een digitale inspectie. Dat gebeurt met de D.A.T. by FlexInspect. Gedurende het project worden alle processtappen direct ingevoerd in D.A.T. by FlexInspect. Op deze manier is informatie digitaal en dus direct beschikbaar. Rapporten kunnen zo snel en efficiënt opgesteld worden. Dit zorgt voor up to date informatie op ieder gewenst moment.

Stefan Otten 1

Wat is er nieuw aan deze manier van werken?

De tool D.A.T. by FlexInspect heeft het NDO (Niet Destructief Onderzoek), geometriemeting en de lasregistratie geïntegreerd in één registratietool. Dat betekent dat alle data via één app verzameld wordt. Een nieuwe methode van werken dat van toegevoegde waarde is. Conclusie hiervan is dat alle verschillende stappen in het lasproces op een eenduidige en eenvoudige manier te benaderen zijn.

 

Stefan Otten 2

Er is per spoorstaaf een QR code geplaatst dat het lokaliseren van een las makkelijker maakt voor de lassers. Zij kunnen de QR code inscannen via D.A.T. by FlexInspect. Voorheen gebeurde het registreren van een las door het handmatig terugzoeken van de juiste nummers op de tekening.

 

 

Appie Sluiter 1

De lassers zijn dan ook erg positief over de nieuwe methode. Zij ervaren een stukje gemak, vooral als het gaat om het opzoeken van de lasnummers. In D.A.T. by FlexInspect kan er tevens een GIS kaart geopend worden om de exacte locatie op te roepen. Daarnaast kun je op de GIS kaart precies zien welke processtappen een las heeft doorlopen.

Op welke manier wordt D.A.T. by FlexInspect gebruikt voor de Hoekse Lijn?

Voor het project de Hoekse Lijn is er in het contract vastgesteld dat het hele project is opgedeeld in negen werkgebieden die goedgekeurd moeten worden met de app D.A.T. by FlexInspect. VolkerRail is verantwoordelijk voor de aansturing van de werkvoorbereiding als het gaat om het lassen van het spoor. Het werk wordt per las afgerond, geregistreerd en geïnspecteerd. Om inzicht te krijgen in het werk dat is verricht, worden kenmerken van desbetreffende las toegevoegd en bijgehouden in de app. Zo heb je per las een overzicht met alle kenmerken die daarbij horen.

Na de werkvoorbereiding begint de uitvoering. In deze fase wordt de las gemaakt en geregistreerd via de QR code. In fase twee wordt de spoorstaafgeometrie van de lasverbinding bepaald. Om de spoorstaafgeometrie te bepalen wordt gebruik gemaakt van een elektronische meetrei. Voor de laatste fase wordt er een NDO uitgevoerd door middel van geluidsgolven. Ten slotte, kan er een (digitale) rapportage gemaakt worden van alle verzamelde data. Het voordeel hiervan is dat er precies inzicht is in hoeverre het project staat en dat in één app. Het gaat dus om een nieuwe methode van inspecteren.

 

Bij vragen of meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Emile Baaten (business consultant bij Inspectation) via emile.baaten@inspectation.com of via +31 (0)6 11008341.

+