Bye-bye kabelbreuken: Partial Discharge (deelontladings-) techniek voorspelt breuken - Inspectation
HomeNieuws Bye-bye kabelbreuken: Partial Discharge (deelontladings-) techniek voorspelt breuken

Bye-bye kabelbreuken: Partial Discharge (deelontladings-) techniek voorspelt breuken

Actueel

VolkerRail (Inspectation) en ProRail werken aan een methode om beschadigingen en zwakke plekken in hoogspanningskabels op te kunnen sporen. Dat betekent dat we ongeschikte kabeldelen en verbindingen kunnen vinden, de kwaliteit van de kabel en/of verbinding inzichtelijk kunnen maken en nog mooier: dat we stroomuitval op den duur voor kunnen zijn.

 

Net als huishoudens en bedrijven, hebben ook spoorvervoerder en treinreizigers hinder van schade aan kabels. Het gaat bij ProRail om hoogspanningskabels die de stroom voorzien voor de tractievoeding en treinbeveiliging (seinwezen).

Vertragingen

Het Nederlandse spoorwegnet heeft ongeveer 600 kilometer aan hoogspanningskabels liggen. Bijna wekelijks treden treinvertragingen op door schade aan kabels. In de meeste gevallen veroorzaken aannemers (van ProRail zelf of in opdracht van derden) kabelschade tijdens graafwerkzaamheden. Bovendien trekken boomwortels kabels stuk en raken kabelverbindingen in de loop der jaren defect door de tand des tijds.

Voorkomen is beter dan genezen

Niet altijd leidt de schade direct tot uitval van treinen. Om die reden werken Inspectation (onderdeel van VolkerRail) en ProRail in Zuid-Holland samen aan een methode om kabels snel en efficiënt te kunnen ‘doormeten’. Zo wordt schade opgespoord die vroeg of laat tot treinverstoringen kunnen leiden. Op die manier verwacht ProRail in de toekomst veel hardnekkige- en voor reizigers en goederenvervoerders vervelende storingen te voorkomen.

Naast Inspectation zijn er nu ook meerdere marktpartijen die de samenwerking met ProRail hebben gezocht om het falen van deze cruciale kabelverbindingen terug te dringen.

+